Client : MIZKAN PARTNERS CO.,LTD.
Launch : 2018/07/23
来場者の位置に連動した、深い鑑賞体験を演出する音声ガイドアプリ
ミツカンの酢造りの歴史やものづくりへのこだわり、食文化の魅力に触れ、楽しみ、学べる体験型博物館として2016年にオープンしたMIZKAN MUSEUM。そのリニューアルに伴い、完全アテンドによるツアー形式をとっていたコースの一部(大地の蔵コース)を、自由観覧形式に変更。

ツアー形式だったときに提供していた深い観覧体験を損なわないよう、精緻な屋内測位技術Quuppaを常設施設に初めて活用。来場者の位置に連動した解説音声が自動再生されるアプリを開発・リリースしました。

キャプションの設置は時として展示空間の世界観を崩してしまうことがあります。また、視覚情報に寄った従来のARでは、観覧がモニタ越しの体験になってしまい、目の前に「本物」がある価値が薄れてしまいます。

音だけの情報や演出の自動再生は、展示空間や展示物の世界をありのまま注目させ、より深い体験と気づきを提供できるものであり、美術館や博物館にとって非常に効果的であるといえます。
An audio guide app that allows for a visceral experience linked to attendees' positions
MIZKAN MUSEUM opened in 2016, is a museum where visitors can enjoy and learn the history and charm of Mizkan’s vinegar making. For their renewal, one course (Daichi no Kura course) which was originally full attended with a tour guide was changed into free viewing.

In order to not lose the deep experience offered at the tour like before, a sophisticated indoor positioning technique Quuppa was first implemented at permanent facilities. We developed and released an application which automatically plays an explanation audio linked to the visitor’s location.

At times, placing captions can destroy the atmosphere of the exhibition’s unique storyline. Moreover, conventional AR which relies on visual information decreases the value of a ‘genuine’ exhibit due to having to see the monitor for an explanation.

Automatically playing information only with sound can let visitors focus on the exhibited artwork itself and unique view as is, and offer a richer experience and awareness, which is highly effective for museums and exhibitions.

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